Aku manusia tak sempurna ~

Isnin, 17 Oktober 2011

Aku hantu lempeng~



Hai guys!for tunite aku nak buat entry about ''Lempeng"...perihal mengenai lempeng ni takder saper yang tak kenal kan?..make sure yang korang dah penah makan okeh! satu famili aku suka lempeng..yang tak kenal lempeng tolong jangan baca entry nih..susah2 jer...haha..masa aku keje part time kat Pulau perhentian dulu lempeng ni salah satu makanan fevret mat salleh pada waktu malam.. tapi dorang tak pggil makanan ni lempeng laa..dorang panggil 'pan cake'..wah!! mat salleh pon makan lempeng! so korang yg melayu ni jangan cuba2 buat tak kenal dgn lempeng okeh noks..nanti tak pasal2 aku kasik 'lempang'..hoho..


Lempeng ni ada bermacam2 jenis.. lempeng pisang, lempeng kelapa, lempeng manis dan lempeng biasa tapi yang salu mak aku buat lempeng biasa jerk ..senang jer nak buat lempeng ni..nama lagi makanan simple kan..cara nak buat mestilah mudah..hanya org yg takder tangan & kaki jer kata susah..haha..korang hanya perlu sediakan (tepung gandum,telur,garam,air & minyak) tu jerk!!!! tapi kalo korang nak lagi besh korang taruk telur banyak2..hehe..lempeng ni sedap kalo korang cicah dengan susu..nyum2!! tapi lagi sedap kalo korang cicah dengan sambal tumis ikan bilis or tumis udang...


Cara membuat lempeng : (alah! tu pon nak kene aku ajor! ) sengal nokss..mula2 masukkan tepung gandum,garam dan air..kacau semuanya hingga sebati...pastu gorenglah!..hikhik..??? goreng pon nak soh aku ajo jgk ke? haha oklar!..lepas siap adunan tu,oleskan kuali dengan sedikit mentega or majerin..(korang jangan pulak taruk minyak macam nak goreng ayam )..hahaha.. apa pun bleh jadi nokss...kalo korang rasa nak makan lempeng bulat,korang carik kuali bulat ..kalo nak makan lempeng segi empat korang guna kuali segi empat! begitulah sebaliknya...kihkihkih...senangkan???? selamt mencuba uolz..alaa jangan takut! gagal sekali bukan beerti gagal selamnya..haha..buat lempeng je pon..bukan kek serawak..

11 ulasan:

  1. sedapnyer ben amer huhu

    BalasPadam
  2. tapi kenapa tanpa nama anda? hahaha apepun terbaiklah.memang best! coba ..haha

    BalasPadam
  3. meh nak suap! bukak mulut luas2! aumm!! haha

    BalasPadam
  4. opsss..mulut akk bkn mulut harimau..x leh ngaum..hehehe

    BalasPadam
  5. saper pulak soh akak mengaum ni..mengembek pon xleh ker?

    BalasPadam
  6. hahaha..pndainyer wat lawak..dh isi borang uitm belum?ade apply x?

    BalasPadam
  7. hahaha...bleh tahan laa..utim? entahlar..mcm tanak isi jerk saya nih..awk dah isi?

    BalasPadam
  8. huhuhu..nape x nak isi plak?hbs nk isi ape?sy dh isi tp nak timbang,tolak,darab,bahagi kos yg dipilih...huhu

    BalasPadam
  9. entahla..uitm susah sikit la awak..pinter memang dah tggi tp bi or muet..bimbang sgt2..awk plih kos per?

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam